11. aug 2015

Kuidas edukalt valmistada taimseid kotlette


Taimsed kotletid on valgurikkad, maitsvad ning väga tänuväärne ja toitev toidulisa. Kuna minult ikka küsitakse, kuidas valmistada õnnestunud kotlette, panin kirja mõned nipid, mis aja jooksul on minu jaoks toiminud. Tegelikult on taimsete kotlettide valmistamine ääretult lihtne ning variatsioone on tohutult. Minu toidulaualt leiab iga päev midagi valgurikast ning kui ma parasjagu mõnele toidule peoga ube/herneid/läätsi/sojatooteid ei lisa, siis küpsetan toekaid taimseid kotlette. Kõigepealt tooksin ära mõned olulised nipid ja tehnikad, mida oleks hea teada:

  • Jälgi, et pann oleks täiesti kuum, enne kui sinna õli valad ja kotlette praadima asud. Kuumale pannile vala paras ports õli ja seejärel kätevahel vormitud kotletid.
  • Oluline on lasta kotlettidel korralikult ühelt poolelt krõbedaks küpseda, enne kui proovid neid ümber pöörata. 
  • Ümber pööramiseks kasuta võimalikult õhukest pannilabidat.
  • Olen avastanud, et üks parim kotletitainas koosneb poolest osast purgiubadest ja poolest osast konserveeritud kikerhernestest. Oad seovad hästi ja jätavad kotletid mahlaseks ning kikerherned teevad tekstuuri tugevamaks. Siinkohal ära unusta lisada ka mõnda jahu ja meelepäraseid maitseaineid ning hakitud köögivilju.
  • Kotlette saad maitsestada endale meeldivate maitseainetega, võimalusi on tohutult! Minu lemmikud vürtsid ja ürdid on karripulber, jahvatatud vürtsköömen, sool, pipar, kurkum, kuivatatud till ja pune või tüümian ning eriliselt hea meki annab ka värskelt riivitud muskaatpähkel. Mõnikord lisan peoga ka värskeid hakitud ürte ning kevadeti ka kuhjaga värsket naati.
  • Mõningaid kotlette sobib ka ahjus küpsetada. Sellisel juhul võivad need ainult üsna kuivad jääda ja parem oleks neid serveerida burgeri vahel koos kastmega. Minu lemmikud on ikkagi pannil praetud kotletid. Kuid väga head on ka näiteks need ahjus küpsetatud oapallid, mis on väljast krõbedad ja seest pehmed.
  • Kui kotletid ei taha üldse kokku jääda, lisa veel julgelt jahu (või riivsaia/leiba) ning veendu, et pann oleks ikka kuum, õli piisavalt ja kotlet korralikult ühelt poolelt krõbe, enne kui selle õhukese labidaga ümber keerad.
  • Eriti hea on kotlette vormida märgade kätega. Nii-et enne igat uut pannitäit lase käed korraks kraani alt läbi.
  • Taimsed kotletid on mõnusad lisandid näiteks burgeri vahele, kartuli ja kastme kõrvale, pasta või tatra kõrvale või lihtsalt leiva peale koos natukese maheda sinepi ja marineeritud kurgi viiluga. Taimsed kotletid on alati ka minu nr.1 valik, kui on pikk päev ja pean toitu endale kaasa pakkima. 

Grillitud peedi-maapähklipihvid

Toon ära mõned variandid, milliseid taimseid kotlette ma tavaliselt valmistan:

Kotletid kuivatatud kaunviljalistest, mis on leotatud, aga mitte keedetud

Olgu selleks siis kuivatatud põldoad, herned, kikerherned, mungoad, valged ja punased oad või läätsed. Neid kõiki saab leotada ja seejärel neist imemaitsvaid kotlette valmistada. Selleks pane umbes 250-500 g kaunviljalisi rohke külma veega suurde kaussi vähemalt 10-12 tunniks ligunema. Seejärel kurna ja loputa korralikult. Purusta köögikombaini, saumiksri või hakklihamasinaga ühtlaseks peeneks massiks. Mõni aeg tagasi lisasin sellele massile alati ka jahu, aga nüüd olen aru saanud, et kui mass on piisavalt peenikeseks purustatud ja lisatud ka natuke vett (100-200 ml), siis ei olegi alati vaja jahu lisada ja pihvid jäävad suurepäraselt ka niisama kokku. Lisan alati tainale ka erinevaid maitseaineid (soola, tihti ka karripulbrit, jahvatatud vürtsköömneid, tšillipulbrit, kuivatatud või värskeid rohelisi ürte jne). Väga tihti lisan kotletitainasse ka tooreid sibula tükikesi või purustatud küüslauku. Kuivatatud ja leotatud aga mitte keedetud kaunviljalistest valmistatud kotlettide ainuke miinus on see, et need kipuvad kergemini kuivama. Seetõttu on parim need samal päeval ära tarbida või laduda tihedalt sügavasse kaussi ja katta kaanega, et nad õhu käes kiiremini ei kuivaks.

Siin pildil on herne-kapsapihvid, mis on ääretult soodsad, maitsvad ja lihtsad valmistada:


Kotletid keedetud või konserveeritud kaunviljalistest

Tänagi valmistasin läätse-riisipihve. Riis on võrratu siduja. Panin umbes 250 g rohelisi läätsi koos 200 g riisiga keema, keetsin täiesti pehmeks, valasin sõela peale ja segasin massi lusikaga, kuni üleliigne vedelik välja tuli. Seejärel lisasin soola, natuke karripulbrit,  natuke jahvatatud vürtsköömneid ja riivisin muskaatpähklit ka sisse. Segasin korralikult läbi ja lisasin paraja portsu täistera nisujahu, mis on samuti hea siduja. Keedetud ja konserveeritud kaunviljalised üldjuhul tahavad juurde ka jahu, sest ei jää nii hästi kokku, kui kuivatatud ja leotatud ning seejärel purustatud kaunviljalised. Sellele läätse-riisi kogusele lisasin umbes 2 detsiliitrit jahu. Võib ka rohkem või vähem. Seejärel vormisin pätsid ja praadisin pannil kuumas õlis mõlemalt poolt kergelt krõbedaks. Kotlette saab edukalt teha ka kõikidest teistest keedetud või konserveeritud kaunviljalistest. Küll aga soovitan sellisesse tainasse lisada (täistera)jahu, keedetud teraviljalisi (näiteks riisi, tatart, odratange või -kruupe) või näiteks hommikust järelejäänud viljaputru. Need kõik on head sidujad. Hea võimalus on ka kotlette enne praadimist paneerida. Paneerimiseks vala suurele taldrikule paras ports jahu või näiteks riivleiba ning patsuta iga vormitud kotlet enne pannile asetamist sellest kuivsegust läbi.

Siin on näiteks minu lemmikud oa-suvikõrvitsakotletid burgeri vahel:


Kindlasti tasub proovida ka neid krõbedaid porgandikotlette, mis on paljude taimetoit.ee lugejate lemmikuks osutunud:



Alati ei pea tainast just kotlettideks vormima. Valmistada saab ka maitsvaid pallikesi. Näiteks need krõbedad kaalika-oapallid:


Või hoopis ahjus küpsetatud oapallid, mis sobivad nii salatisse kui ka vrapi vahele:


Väga maitsvad on ka need mahlased läätsepallid:


Kotletid sojatoodetest

Minu laual on sojatooted väga teretulnud ning põhjalikumalt minu seisukohta seoses sojaga saad lugeda siit. Näiteks tofust saab pihve valmistada mitut moodi. Marineerid tofuviilud ära ning seejärel paneerid ja praed. Või kasutad pehmet tofut lisandina taimses kotletitainas koos teiste koostisosadega (nt. kaunviljadega). Kuivatatud sojatoodetest on samuti mitmeid võimalusi maitsvate pihvide valmistamiseks. Näiteks keedad kuivatatud sojakotletid pehmeks, pigistad üleliigse vee välja ja marineerid grillkastmes üle öö. Seejärel kastad pihvid tempura segusse või jahu-vee segusse ning riivsaia või -leiva sisse ja praed. Või kasutad keedetud hakksojamassi lisandina taimse pihvitaina sees. Muidugi on võimalus poest osta ka juba valmis grillsoja kotlette või hakkkotlette.

Näiteks siin on üks ääretult maitsev tofuburger:


Või proovida vahelduseks neid sojanagitsaid?



Kotletid teraviljast, köögiviljadest ja/või seentest

Alati ei pea taimseid kotlette valmistama ainult kaunviljalistest või sojatoodetest. Väga tihti olen neid teinud ka näiteks kaerahelbepudrust, riisist ja seentest või köögiviljadest. Siiamaani on meeles võrratult suured ja matsakad peedi-kaalika-kartuli pihvid, mis olid ääretult mahlased ja maitsvad. Kui kokkad pihve köögiviljadest, on võimalusi mitmeid. Näiteks riivida toored köögiviljad ja segada natukese jahu või riivleiva või -saiaga ning maitseainetega. Või keeta köögiviljad ja toimida täpselt samamoodi. Hea võimalus on pihvitainasse lisada ka näiteks kaerahelbeid, mis teevad pihvid mõnusalt krõbedaks ja on ka päris head sidujad. Keedetud riisist saab pihve valmistada eriti lihtsalt, kuna riis on väga hea siduja. Sama lugu on ka keedetud odratangu või -kruubiga ning valmis keedetud viljaputrudega. Kui soovid pihvide valmistamisel kasutada seeni, on hea mõte need enne küllaltki peeneks hakkida ning seejärel tainasse lisada. Võid näiteks seened ja sibulad ära hakkida ja enne pihvitainasse lisamist kergelt läbi praadida. Eriti hea leid oli minu jaoks viljapudrust tehtud pihvid, kuhu sisse oli riivitud väike toores peet ja küüslauku. Aga siinkorral lisasin jällegi ka jahu sidujaks juurde.

Proovi neid imelihtsaid peedipunaseid kaerakotlette:


Ära unusta vaadata ka taimetoit.ee eraldi kategooriat "Pihvid".

Loodan, et leidsid siit postitusest ideid ja vastused oma küsimustele. Kui tekkis veel mõni küsimus, anna julgelt siin kommentaarides teada!

Kommentaare ei ole :

Postita kommentaar

Lisa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Printfriendly